Assalamualaikum dan Selamat sehjahtera,

Pertama sekali, terima kasih kerana sudi melayari blog saya. Diharap anda enjoy dengan post yang saya pamerkan pada blog ini. Sekiranya ada komen / pandangan yang diberikan, sila-silalah catat komen anda yer.

Errmmm..nak cakap pe lagi yer…huhu…itu jela….selamat melayari blog…terima kasih sekali lagi…peace..Wassalam…

Mohd Hardani @ Teruna Banjar (^_^)


Jumaat, 20 Julai 2012

Salam Ramadhan Al-Mubarak

Assalamualaikum w.b.t kepada penulis, pengikut dan pembaca blog semua..

          Pertama sekali saya ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak. Semoga di bulan mulia ini kita sama meraih ganjaran dari Allah dengan mempertingkatkan amal ibadat kita..amin..

           Pagi tadi saya pergi mendengar ceramah mengenai bulan ramadhan yang bertajuk Ramadhan Bulan Penyucian Jiwa anjuran PUSPANITA jabatan tempat saya bertugas. Syabas dan tahniah diucapkan kepada AJK dan ahli PUSPANITA yang berjaya dalam penganjuran ceramah ini. Semoga anda semua mendapat ganjaran dari ALLAH atas usaha murni ini.

           Banyak ilmu yang saya dapat dalam program tersebut. Dari perkara2 yang membatalkan puasa hingga perkara2 sunat dalam bulan Ramadhan. Namun apa yang paling menarik perhatian saya adalah ibadat yang menentukan amal puasa dan perkara suant yang kita buat itu diterima Allah atau tidak iaitu IBADAT WAJIB yang perlu dilaksanakan setiap hamba-NYA iaitu SOLAT FARDHU..


             Menurut penceramah Al-Fadhil Ustaz Hj. Wan Hamidi Wan Mat yang menyampaikan ceramah tadi "Barangsiapa Yang Mendirikan Solat, Bermakna Dia Menegakkan Agamanya. Tetapi Barangsiapa Yang Meninggalkan Solat, Bermakna Dia Meruntuhkan Agamanya". Bila saya renungkan kembali dan berfikir menggunakan akal dan pengalaman serta ilmu agama yang sedikit ini, memang benar apa yang dikatakan penceramah. Ini kerana Ibadah Solat adalah pemangkin kepada pemurnian dan pembersihan jiwa seseorang muslim. Jika yang wajib kita tidak dapat laksanakan, apatah lagi ibadah sunat.

             Jadi marilah kita sama2 memantapkan dan menetapkan hati dalam memperkemas dan memperbaiki Ibadat Solat kita agar kita dapat ganjaran penuh dari ALLAH. Apabila pelaksanaan dalam Ibadat Fardhu dimantapkan, Insyaallah, Ibadat yang sunat juga boleh kita lakukan dengan Istiqomah.

Antara amalan sunat yang digalakkan dilakukan di dalam bulan Ramadhan:

1. Perbanyakkan bersedekah
2. Membaca Al-Quran (Sebolehnya Khatam dihujung ramadhan)
    -caranya: baca paling kurang 4 mukasurat selepas solat fardhu.
3. Melazimi solat sunat tahajjud, solat sunat taubat dan solat sunat hajat.
4. Sentiasa berzikir.
5. Qiamullail (diisi dengan solat sunat dan zikrullah)

               Saya menyeru kepada diri saya dan pembaca serta pengikut blog saya, marilah kita sama-sama meraih ganjaran dibulan yang penuh barakah ini. Semoga segala amalan kita diterima ALLAH.amin. Disini juga saya ingin memohon maaf sekiranya penulisan saya selama ini ada menyinggung mana2 insan yang mengikuti dan membaca blog saya. Harap anda semua maafkan saya...

"Selamat Menjalani Ibadah Puasa di Bulan Ramadan Al-Mubarak"

Teruna Banjar @ Mohd Hardani Bin Herman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Harap anda semua memberi komen atau kritikan yang membina dan penuh berhemahserta tidak menyentuh / menyinggung perasaan / peribadi seseorang.

Terima kasih.