Assalamualaikum dan Selamat sehjahtera,

Pertama sekali, terima kasih kerana sudi melayari blog saya. Diharap anda enjoy dengan post yang saya pamerkan pada blog ini. Sekiranya ada komen / pandangan yang diberikan, sila-silalah catat komen anda yer.

Errmmm..nak cakap pe lagi yer…huhu…itu jela….selamat melayari blog…terima kasih sekali lagi…peace..Wassalam…

Mohd Hardani @ Teruna Banjar (^_^)


Selasa, 24 Julai 2012

Kuih Sepit a.k.a Kapit

Fuhh..mencabar juga...itu ayat pertama yang terkeluar dari mulut bile cuba membuat kuih ni. Mane tak nyer, first time wat ade yang tak bpe masak, tlebih masak dan paling best menahan panas minyak. Bila dengar dari cerita mak memang nampak agak mencabar wat kuih ni tapi aku tak bpe kesah..konon igt senang..hahaha..sekali da buat, tau camne pengalamannya. tapi berbaloi sebab rase seronok bile da jadi. Timbul rase kepuasan.
Bile da siap aku pon rase kuih tersebut, pehh..memang power kuih masakan orang bujang nih..kalah anak dara..huhu (saje puji diri sendiri). Ni memang pengalaman pertama aku wat kuih, tapi alhamdulillah menjadi juga. Sebenarnya tidak lah susah nak wat kuih ni, senangjer cume jari perlu tahan dengan kepanasan minyak. So pade kawan2 yang nak try wat kuih ni..bolehla cube..klu nak lebih mencabar, cube bakar pakai kayu api.
Pada sesiapa yang nak cube resipi ni sila kanlah ni aku sertakan bahan2 dan cara membuatnya.

1/2 kilo tepung gandum
1/2 kilo gula
3 biji telur
1 sudu kecil garam
3 cawan santan
Minyak masak

Caranya:
Pukul telur sehingga kembang, kemudian masuk kan tepung gandum, gula dan santan berselang seli.Pukul sehingga rata kemudian masukkan garam. Setelah siap bahan tersebut, panaskan minyak dan acuan kuih sepit a.k.a kapit.Setelah minyak panas, letak bahan yang dicampur tadi di atas acuan dan kepit, kemudian masuk ke dalam minyak. Goreng sehingga kuning keemasan, kemudian kikis kulit di tepi acuan. Buka tudung acuan dan keluarkan isinya untuk dilipat denga segera. Biarkan sejuk sebelum di simpan dalam bekas kedap udara.


nota hati: Jika nak lebih mudah, order jer ngn saya 0172248074
               50 keping - Rm 10, 100 Keping - Rm 18.
                Jika nak saya pos kan juz tambah Rm 6.

Mudah, senang dan ringkas kan..hehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Harap anda semua memberi komen atau kritikan yang membina dan penuh berhemahserta tidak menyentuh / menyinggung perasaan / peribadi seseorang.

Terima kasih.